Byli chytřejší než si vůbec dovedeme představit.

Dinosauři s více jmény 2.část

21. června 2012 v 12:34 |  Nevšední pohled na dinosaury
Microceratus - Microceratops
Microceratus byl drobný ceratopsidní dinosaurus z Mongolska. Původně byl popsán pod rodovým jménem Microceratops, které se také mnohem více vžilo. Jméno Microceratops však bylo již dříve (rok 1953) použito pro jeden druh brouka a tak musel být malý býložravec přejmenován. Slovo Microceratus znamená Malý rohatec.

Megapnosaurus - Syntarsus
Megapnosaurus byl malý theropodní dinosaurus podobný coelophysovi s malým hřebínkem na hlavě. V roce 1969 ho pospal Mike Raath pod rodovým jménem Syntarsus. Pod tímto názvem ho zná také většina lidí, je tak prezentován ve filmech, knihách atd. Ovšem se ukázalo že tohle jméno bylo už použito pro jednoho brouka a tak musel být tento malý dravec přejmenován na Megapnosaurus. Tohle přejmenování se ale mnoha lidem nelíbí a to i vědcům.

Edmontosaurus - Anatotitan
Co se týče tohoto druhu tak není ještě zcela jasné jak to bylo. Jména jako Anatosaurus nebo Trachodon už dávno zanikla a zůstala jména Edmontosaurus a Anatotitan pro dva velké býložravé hadrosaury z křídové Severní Ameriky. Někteří paleontologové se však domnívají že Anatotitan je vlastně jen plně vzrostlý exemplář rodu edmontosaurus a trvdí že na konci křídy žil v Americe jen jeden rod velkého, bezhřebenatého hadrosaura pro kterého by se měl používat název Edmontosaurus který byl použit dříve. Otázka anatotitana však stále zůstává otevřená.

Triceratops - Torosaurus
Kauza Torosaurus=Triceratops otřásla v roce 2010 celým vědeckým světem. Paleontologové John Scanella a Jack Horner totiž přišli s doměnkou že Torosaurus je jen plně vzrostlý Triceratops kterému se prostě během růstu morfologicky měnil krční límec ve kterém se mu v pozdním otevřela chrakteristická "okna". Pro tuto teorii svědčil také fakt že nalezené fosilie torosaurů patří pouze dospělcům. Jestli ale jméno torosaurus zmizí v propadlišti dějin stejně jako Brontosaurus, Antrodemus nebo Trachodon však zatím není jisté. Konečný verdikt totiž stále není.
Giraffatitan - Africký Brachiosaurus
Brachiosaurus je velký sauropod známý ze Severní Ameriky a z Afriky. Podle studie paleontologa M. P. Taylora je však Africký druh Brachiosaurus brancai od toho původního amerického v mnoha kosterních charakteristikách odlišný. Africký druh byl proto přejmenován na Giraffatitan brancai což znamená Žirafí titán.

Dryptosaurus - Laelaps
Slavný paleontolog Edward Drinker Cope objevil v roce 1866 v New Jersey kostru dravého dinosaura kterého nazval Laelaps - podle mytologického řeckého psa který ve skoku zkameněl. Domníval se totiž že tento dinosaurus na svou kořist skákal. Laelaps se tak stal 4 dinosaurem objeveným v Americe. Později se však zjistilo že pod jménem Laelaps byl popsán už jeden roztoč a tak Copeův úhlavní nepřítel O. C. Marh přejmenoval theropoda na Dryptosaurus což znamená Sápající ještěr.

4 lidé ohodnotili tento článek.